Du väljer hur du ser på sina medarbetare
Vad du tycker och tänker om andra är ett val du gör. Detta kan vara värt att påminna oss om; det är vårt alldeles egna val.
Om du går och tycker illa om en person, så är det du som har problemet i ditt knä. Rent objektivt är det ju sällan personen i sig som är störande, utan det är beteendet som inte funkar eller som du inte gillar. Hen gör något som stör dig.
Visst det kan ju hända att du har en medarbetare eller kollega som inte agerar så som det förväntas, och då är det din sak att ge återkoppling på det. Men det är du som väljer om du låter det handla om beteende eller person. Du kan välja att tänka att ”hen är dum i huvudet som inte fattar” eller ”hen är lat!”, men du kan faktiskt välja att se på det på ett helt annat sätt; ”jag är nyfiken på hur hen tänker, för det är nog inte som jag” eller ”jag utgår från att hen vill göra sitt bästa, men det är kanske inte på samma sätt som jag skulle gjort det”. Med den här skillnaden i tänk händer det grejer och du börjar möta andra på deras planhalva. Av de mötena kan du både lära dig saker och du kan också lära andra saker. Och lärande är utveckling, eller hur?
Jobbrelationer skiljer sig inte så mycket från övriga relationer (förutom att vi oftast tillbringa mer tid tillsammans med våra medarbetare än våra vänner och ibland också vår familj)
Det finns en forskare som heter John Gottman, som forskar kring om det går att förutsäga vilka nygifta par som ska komma att skilja sig inom 6 år. Och det visar sig faktiskt att det går att förutse genom att metodiskt studera deras samtal. Samtal som du och jag kanske inte skulle uppfatta som kritiska, har de med specifika mätmetoder studerat vad det gäller ansiktsuttryck, tonfall och skiftning i känslor, och kunnat avläsa vad som är mest riskfyllt för skilsmässa i situationer där paren tycker olika. För att tycka olika är självklart i sig inte en faktor som leder till skilsmässa. Men det som är mest kritiskt är uttryck av förakt. Kritik är inte alls lika farligt. Lär vi oss att lämna kritik på ett konstruktivt sätt och kritisera beteende och inte person så blir det än mer ”ofarligt”. Men förakt är det den stora faran. Att se ner på någon och ha en överlägsen hållning. Att agera hierarkiskt och sätta sig över en annan människa får andra att må dåligt. Så dåligt att det till och med påverkar vårt immunsystem visar det sig. Och förakt handlar om vilken människosyn man väljer att ha. Om du väljer att se ner på andra som inte är som du förväntat dig, eller om du väljer att vara nyfiken på personen och olikheterna. Det är också först då du kan ge konstruktiv feedback, som kan göra skillnad i någon annans beteende.
Så hur väljer du att se på dina medarbetare? Ta en funderare på det när du känner att irritationen stiger och de känslor som kommer inte alltid är så vackra att plocka fram i ljuset.
Om du eller din arbetsgrupp vill träna feedback eller fundera på hur ni bygger starka relationer för att nå bra resultat hör gärna av dig för ett samtal. pernilla@pernillaaspe.se